Hoe gaan wij innoveren?

Op welke terreinen kan Bouwboeren BV het best innoveren? Dit hangt af van de specifieke situatie. Waar zitten uw klanten op te wachten? Wat zijn de trends en ontwikkelingen? Overwegen we te internationaliseren door bijvoorbeeld klussen in het buitenland te laten doen? Innovatie of productontwikkeling kan een kleine of grote verandering zijn. Bij innovatie wordt meestal gedacht aan een nieuwe uitvinding of een nieuw product, maar ook met een bestaand product of proces verbetering kunnen we innoveren. Er zijn verschillende soorten innovaties:


Product/technologische innovatie

Bij product/technologische innovatie wordt een bestaand product vernieuwd of een nieuw product ontwikkeld. Vernieuwing van een bestaand product leidt tot betere prestaties, meer gebruiksgemak of nieuwe functies. Een innovatie voor Bouwboeren BV zou hierbij zou bijvoorbeeld kunnen zijn, het aanschaffen van een 3D printer als hulp bij klussen waar bepaalde vormen of vullingen voor nodig zijn.


Diensteninnovatie

Met een diensteninnovatie wordt een nieuwe dienst of aanpassing van een bestaande dienst bedoeld. Een dienstinnovatie bij Bouwboeren BV zou kunnen zijn het hebben van een kortingspas die gebruikt die korting geeft aan bestaande klanten voor een volgende klus.


Procesinnovatie

Het opnieuw inrichten van een productieproces om het zo effectief en efficiënt mogelijk te maken. Hierdoor ontstaat een nieuw of vernieuwd proces. Een vernieuwd proces bij Bouwboeren BV zou kunnen zijn, het kant en klaar aanleveren van producten zodat bij het bedrijf thuis het niet gemaakt hoeft te worden.


Organisatie-innovatie

Bij organisatie-innovatie gaat het om organisatievernieuwing. Denk hierbij bijvoorbeeld aan vernieuwing van de organisatiestructuur of arbeidsorganisatie. Door het maken van het management dashboard loopt Bouwboeren BV hiermee voorop op de concurrentie en zal voor integratie van nieuwe systemen gemakkelijk te implementeren zijn. Bouweboeren BV blijft hiermee doorgaans innoveren.


Marktinnovatie

Marktinnovatie is een uitbreiding van de huidige klantensegmenten voor uw product. Bijvoorbeeld het bereiken van een nieuwe doelgroep door inzet van marketingcommunicatie, het richten op een ander segment binnen de huidige doelgroep door productvarianten te ontwikkelen of het aanboren van een geheel nieuwe geografische of demografische markt. Bouwboeren BV is recentelijk uitgebreid van een regionaal klusbedrijf naar een landelijk klusbedrijf. Hiermee hebben we ons erg vergroot. In de toekomst zou het zeker een mogelijkheid zijn om op internationaal niveau verder te gaan.