Toekomstscenario
De markt voor de bouw/klussen is in beweging en onvoorspelbaar. Een langetermijnstrategie is nog steeds nodig, maar deze moet misschien elk jaar wel opnieuw bekeken worden. Om te voorkomen dat Bouwboeren B.V. voorbijgestreefd wordt, is het noodzakelijk om jezelf grondig te evalueren en voor de toekomst te durft voorbereiden met een andere aanpak dan degene die voor succes in het verleden zorgde. Resultaten uit het verleden, bieden geen garantie voor de toekomst. Daarom heeft Bouwboeren B.V. 3 toekomstscenario’s voor als we toe zijn aan een andere richting.
Het eerste mogelijke toekomstscenario zou concurrentieverzadiging kunnen zijn. Als dit het geval wordt is het behouden van een stuck in the middle strategie niet meer mogelijk. Bouwboeren B.V. zou in dat geval over moeten stappen op een concurrerendere strategie, namelijk de Concurrentiegeoriënteerde prijsstelling/laagste prijsstelling. Hierbij wordt gekeken naar welke prijs de concurrent aanhoudt. Daarmee wordt dan de prijs van bouwboeren BV naar aangepast tot dezelfde prijs of net iets daaronder. Om dit te verwezenlijken moet Bouwboeren BV ook de kosten verlagen om winstgevend te blijven. Dit zal in combinatie gaan met een vorm van kwaliteitsverlies en garantie.
Een tweede mogelijke toekomstscenario is dat Bouwboeren B.V. zo goed loopt dat het uit moet breiden. Een mogelijke uitbreiding zou kunnen zijn het verbreden van de uitgevoerde klussen. Dat wil zeggen dat een grotere variatie aan dus klussen, zoals bijvoorbeeld loodgieterij, electra installaties, keukens etc. Bouwboeren B.V. heeft nu al een grote variatie aan klussen, maar de bouw/klus wereld is zo breed, dat er altijd uitgebreid kan worden. Deze uitbreiding zou ook betekenen dat er een groter aan specialisten aangenomen zal moeten worden om de nieuwe klussen uit te voeren.
Een derde mogelijke toekomstscenario zou kunnen zijn, een uitbreiding van het marktsegment. Bijvoorbeeld een transformatie naar een niche/premium als hier vraag naar is. Niche houdt in, een hogere kwaliteit met een hogere prijs. Nichemarkten kennen minder concurrentie dan de hoofdmarkt. Een premium houdt in, iets hogere prijs hanteren dan de belangrijkste concurrenten met als doel een hogere kwaliteitsperceptie te bewerkstelligen. Door een van deze twee strategieën zou Bouwboeren B.V. zich in de toekomst beter kunnen onderscheiden van de concurrenten, maar gaat ten kosten van een deel van het vaste klantenbestand.

Maak jouw eigen website met JouwWeb